Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

De spekkoper van 2030

Gepubliceerd op: 27/01/2014

Trendwatcher Adjiedj Bakas ziet heel wat veranderingen op Nederland afkomen in 2014 en daarna. Een greep uit zijn recente voorspellingen.

- Standaard kantoorwerk wordt vervangen door slimme automatisering. Alle mensen die nu nog hun geld verdienen met het verzamelen, bewerken en verplaatsen van informatie, moeten nu gaan uitkijken naar ander werk.

- Steeds meer mensen combineren meerdere 'kleine' banen. Twee dagen per week verkoper bij Ikea. Twee dagen je eigen webshop. En een dag koken voor mensen in de buurt die daar zelf geen tijd voor hebben.

- Vroeger was de vader het rolmodel als het om werk ging. Veertig uur per week buiten de deur werken om geld te verdienen voor het gezin. Tegenwoordig is de moeder het rolmodel. Zij combineert zorg, werk en eigen ontwikkeling op een slimme manier, met meer oog voor de kwaliteit van het leven.

Prikkelend. Maar moeten we hier iets mee? Verandert er echt zoveel?

Om met de laatste vraag te beginnen, waarschijnlijk wel. Vorig jaar publiceerde adviesbureau Boston Consulting Group een rapport met als titel NL2030. BCG becijferde daarin onder meer dat het aantal wereldwijd toegekende patenten in 2000 30% hoger lag dan in 1990. En in 2010 lag het 75% hoger dan in 2000. Naast deze snelle technologische ontwikkeling, signaleert BCG ook een versnippering aan de vraagkant. Stijgende mondiale welvaart leidt tot meer vraag naar maatwerk. En daarnaast speelt de globalisering van werk en handel een belangrijke rol in het tempo van veranderingen.

Waar dit alles toe leidt? Veel Nederlandse bedrijven verdienden vroeger hun boterham met een breed, stabiel takenpakket, gericht op de lokale markt. In de komende jaren zullen steeds meer bedrijven zich concentreren op één smal expertisegebied, daarbinnen doorlopend innoveren en daarmee klanten over de hele wereld bedienen.

Moeten we hier iets mee? Volgens BCG wel. Als we in Nederland ons niveau van welvaart en welzijn willen vasthouden, moeten met name onze bedrijven die internationaal opereren het beter gaan doen. En daarvoor zijn twee dingen nodig: vernieuwingstalent en maatschappelijk aanpassingsvermogen.

Vernieuwingstalent gaat over mensen die goed zijn in het herkennen van kansen en het bedenken van nieuwe oplossingen. Slimme, creatieve, ondernemende mensen. Dit vernieuwingstalent is er wel, maar we ontwikkelen het onvoldoende en gebruiken het maar mondjesmaat. Het onderwijs in Nederland zou zich volgens BCG niet alleen moeten richten op een hoog gemiddeld niveau, maar ook op het herkennen en stimuleren van toppers. Idem voor het bedrijfsleven, waar toptalenten vaak te weinig toekomen aan werkzaamheden waarin ze uitblinken.

Maatschappelijk aanpassingsvermogen gaat over heel veel onderwerpen: belastingregime, vergunningen, beschikbare kredieten, arbeidsrecht, infrastructuur. Maar ook het vermogen van de mensen in een maatschappij om een verandering snel en soepel op te pakken. Volgens BCG moeten we collectief beter worden in ondernemen, innoveren, leren, aanpassen en veranderen.

Interessant. Eigenlijk is de grote uitdaging voor ons werkende mensen om in de komende jaren onze psychologische lenigheid te vergroten. Handiger veranderen. Slimmer leren. Intelligenter innoveren.

Misschien dat juist daarbij flamboyante types als Bakas hun nut bewijzen. Zo heeft hij ook een provocerende mening over waar al die welvaart toe leidt. Volgens Bakas zullen we steeds minder werken, gaan we ons daardoor te pletter vervelen en zien we uiteindelijk de zin van het leven niet meer.

En het vernieuwingstalent dat daarvoor een oplossing weet te verzinnen, is de spekkoper van 2030.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Maatschappelijk aanpassingsvermogen (1)
Adjiedj Bakas (1)
Boston Consulting Group (1)
NL2030 (1)
NRC (269)
Verandering (119)
Vernieuwingstalent (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop