Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

De belangrijkste stap in marketing

Gepubliceerd op: 31/03/2014

"Alstjeblieft... Leg het me nu nog eens één keer goed uit. Stap-voor-stap. Hoe gaat die beurs leiden tot nieuwe klanten voor jullie adviesbureau?"

Twee ondernemers zitten tegenover me. Ik noem ze maar even Jan en Kees. Ze weten veel van financiële dienstverlening en zijn enthousiast bezig met hun adviesbureau.

Jan en Kees willen meer klanten. Na een aantal gesprekken met collega's hebben ze bedacht dat er een regionale beurs moet komen. Een beurs waar mensen zich kunnen laten informeren over financiële planning en andere geldzaken. Ze hebben net een eerste vergadering gehad met de beurscommissie en iedereen is enthousiast.

Er is alleen één probleem. Na meer dan een half uur doorvragen, kunnen ze me nog steeds niet goed uitleggen hoe deze beurs er voor gaat zorgen dat ze meer klanten zullen krijgen.

Jan en Kees maken een klassieke fout. Als ondernemer wil je klanten. Logisch. Maar vanuit dat doel maak je vaak meteen de sprong naar allerlei middelen. Een beurs, webreclame, tijdschriftadvertenties, mailings. Daarbij wordt de allerbelangrijkste stap overgeslagen. Daarover zo meer...

Eerst even dit. Jan en Kees zijn eigenlijk best goed bezig. Ze denken tenminste na over marketing. Onderzoeksbureau Motivaction stelde vast dat acht op de tien MKB-ondernemers geen plan heeft en niet of nauwelijks budget vrijmaakt voor marketing. Onder ZZP-ers is 't negen op de tien. En zonder plan, ben je vaak een speelbal van de omstandigheden.

Goed. Terug naar de allerbelangrijkste stap in marketing. Die luidt dat je eerst heel goed moet weten wie je wilt bereiken én welke concrete eerste actie je van deze mensen verwacht.

Even voor Jan en Kees. Ben je op zoek naar alleenstaande vrouwen die na een scheiding de zaken financieel weer op orde moeten krijgen? Is dat je doelgroep? Of richt je je op ondernemers boven de 40 die hun pensioen moeten gaan regelen? In welke doelgroep ga je primair je geld verdienen?

En wat wil je dat deze mensen als concrete éérste stap gaan zetten? Welk gedrag wil je zien? Wil je dat ze je bellen voor een gratis telefonisch consult? Wil je dat ze een contactformulier op je site invullen? Welke eerste stap leidt uiteindelijk voor jou tot de beste resultaten?

Pas als je deze twee vragen kunt beantwoorden, kun je bedenken waar, wanneer en hoe je gaat beïnvloeden. En pas daarna kun je geld uitgeven, uitproberen, meten en bijsturen. Niet eerder.

Klinkt logisch. Een open deur. Maar toch doen we dit niet. En natuurlijk, marketing draait om meer. Het gaat ook om productontwikkeling, om prijsstelling, distributie en allerhande vormen van promotie.

Maar het begint bij de klant en zijn of haar beslissingsproces. Dat is wat je wilt beïnvloeden. Wie als ondernemer hier geen plan voor maakt, eindigt meestal als inkomstenbron in iemand anders' marketingplan. Dat van de advertentieverkoper, de adviseur of de curator.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in De Zaak)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Concrete Actie (1)
De Zaak (20)
Gedrag (193)
Marketing (2)
Motivaction (1)
Ondernemerschap (53)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop