Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Een diepgaande verandering

Gepubliceerd op: 13/01/2015

"Ik dacht: mijn God, ooit is wat ik nu doe illegaal. Ooit zetten ze mensen hiervoor in de gevangenis." Ik zag Ray Anderson voor het eerst in de documentaire 'The Corporation'. Hij was tot het inzicht gekomen dat 'captains of industry' zoals hij, feitelijk plunderaars zijn. Misdadigers die hun eigen kleinkinderen van een toekomst beroven. "De huidige industriële revolutie is een fout. We hebben een nieuwe industriële revolutie nodig en deze keer moeten we het goed doen."

Anderson was oprichter en CEO van Interface, wereldwijd marktleider in tapijttegels. In Nederland vooral bekend als eigenaar van Heuga. In 1994 besloot hij het roer om te gooien en van Interface een volledig duurzaam bedrijf te maken. Maar wat dreef hem daartoe? Hoe veranderde Anderson van een 'gewone' ondernemer in een visionaire, duurzame industrieel die talloze mensen inspireerde?

In de zomer van 1994 kreeg Anderson een briefje doorgespeeld met een vraag van een verkoper aan de Amerikaanse westkust: "Sommige klanten willen weten wat Interface voor het milieu doet. Wat moeten we daarop antwoorden?" Anderson gaf in latere publicaties en interviews ronduit toe dat hij geen idee had. Interface voldeed aan de wettelijke normen en dat was genoeg. Maar het idee dat dit antwoord hem klanten zou kunnen kosten, maakte hem onrustig en leidde tot de instelling van een internationale milieuwerkgroep van een kleine twintig personen. Die werkgroep nodigde Anderson vervolgens weer uit om de openingsspeech te verzorgen tijdens hun eerste bijeenkomst. En zo moest hij alsnog nadenken over de vraag: wat doet Interface voor het milieu?

In de weken voorafgaand aan de speech las Anderson -naarstig op zoek naar visie- een boek van Paul Hawken, 'The Ecology of Commerce'. Het boek was hem toegezonden door een sales manager van Interface, die het weer van haar milieubewuste dochter had gekregen. In het boek stond een verhaal dat Anderson raakte, "als een speer in de borst." Een waargebeurd verhaal over rendieren.

Saint Matthew Island is een rotsachtig eiland in de Beringstraat. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde de Amerikaanse kustwacht er een radiostation. Omdat de aanvoer van voedsel onzeker was door het ruige weer, werden in 1944 ook 29 rendieren als levende voorraad uitgezet op het eiland. Vlak hierna werd het eiland echter verlaten door het leger en konden de rendieren zich ongestoord vermenigvuldigen, zonder natuurlijke vijanden.

Poolbioloog David Klein bezocht het eiland daarna verschillende keren. In 1957 telde hij al 1.350 weldoorvoede rendieren. In 1963 liefst 6.000. Maar toen Klein in 1966 terugkeerde telde hij nog maar 42 verzwakte dieren en lag het eiland bezaaid met rendierskeletten. Oorzaak? De populatie had zijn leefmilieu uitgeput en was daarna geconfronteerd met een strenge winter.

Anderson werd ook geraakt door de overige inzichten van Hawkes. Vooral door het idee dat het bedrijfsleven een actieve rol kan en moet spelen bij het oplossen van milieuproblemen. Gevolg was dat Interface koos voor een radicaal andere koers met als doel 100% duurzaam te zijn in 2020. Wat leidde tot vele tientallen innovaties in onder meer grondstoffengebruik, energiebesparing en recycling.

Hoe veranderde Ray Anderson in een duurzame visionair? Onder meer dankzij gewone mensen zoals u en ik. Dankzij klanten die lastige vragen bleven stellen. Dankzij medewerkers en managers die hem niet met rust lieten. Dankzij een dochter die zich met haar moeder bemoeide. En dankzij een schrijver, een bioloog en 6.000 nietsvermoedende rendieren.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

David Klein (1)
Gedrag (193)
Leiderschap (165)
NRC (269)
Paul Hawken (1)
Ray Anderson (1)
Verandering (119)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop