Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

We hebben veel meer vrouwelijke leiders nodig

Gepubliceerd op: 25/06/2015

Ik geloof dat de meeste bedrijven beter af zouden zijn met meer vrouwelijke leiders. Natuurlijk ben ik als vader van vier dochters sterk bevooroordeeld. Maar wacht even, ik ben niet de enige die er zo over denkt.

De afgelopen maand werd ik door verschillende mensen gewezen op het zelfde onderzoek. Een paar jaar geleden legde de research-afdeling van marketing- en reclameconcern WPP 125 menselijke eigenschappen voor aan 32.000 mensen in 13 landen, in Azië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika. Aan de ene helft van de respondenten werd gevraagd om deze eigenschappen te rangschikken als 'mannelijk', 'vrouwelijk' of 'geen van beide'. Aan de andere helft werd onder meer gevraagd, zonder verder te reppen over sekse, welke eigenschappen belangrijk zijn voor leiders.

Resultaat: wat mensen als 'vrouwelijk' ervaren wordt tegelijkertijd als essentieel gezien in leiderschap.

De top tien van kenmerken die de 'ideale moderne leider' omschrijven, zijn: 1) expressief; 2) plannen voor de toekomst; 3) beslist; 4) redelijk; 5) loyaal; 6) flexibel; 7) geduldig; 8) veerkrachtig; 9) intuïtief; en 10) coöperatief.

Alleen de kenmerken 'beslist' (3) en 'veerkrachtig' (8) werden door de deelnemers als mannelijk gekwalificeerd. De rest van de eigenschappen is volgens hen vrouwelijk.

Volgens de onderzoekers geldt ook voor innovatie, de focus van veel bedrijven op dit moment, dat typisch vrouwelijke eigenschappen als 'empathie' en 'kwetsbaarheid' essentieel zijn. Wie met succes nieuwe producten en diensten wil ontwikkelen, moet zich goed kunnen verplaatsen in anderen en bereid zijn om in een ontwikkeltraject veel fouten te maken en die ook toe te geven.

Het WPP-onderzoek staat niet op zichzelf. Zo lichtten de personeelsconsultants van Hay Group enkele jaren geleden een database door met 17.000 werkenden die uitgebreid getest waren. Daarbij werd specifiek gelet op vier essentiële 'interpersoonlijke' vaardigheden voor managers: empathie, conflicten oplossen, beïnvloeding en zelfkennis. Voor al deze vaardigheden gold dat het percentage vrouwen met een goede score anderhalf tot vijf keer zo groot was als het percentage mannen.

Wat ons bij de eeuwige kwestie brengt: hoe kan het toch dat er verhoudingsgewijs zo weinig vrouwen leiding geven? En wat doe je er aan? Met de mogelijke antwoorden kun je een boekenplank vullen. Ik beperk me tot één onderzoek met enkele interessante aanknopingspunten.

In 2011 publiceerden Kim Elsesser en Janet Lever de resultaten van een survey onder ruim 60.000 werkenden in de VS. Van hen zei 54% geen voorkeur te hebben voor een mannelijke of vrouwelijke baas. Van de 46% die wel een voorkeur uitsprak koos 72% voor een mannelijke baas. Opmerkelijk: ook een sterke meerderheid van de vrouwen in deze groep koos voor een mannelijke chef.

Maar... Deze mening bleek vooral voor te komen bij mensen die zelf geen vrouwelijke leidinggevende hadden. In theorie wilden de werkenden met een seksevoorkeur, mannen én vrouwen, het liefst een mannelijke manager. Maar wanneer men eenmaal voor een vrouwelijke leidinggevende werkte, bleek deze voorkeur weg te vallen.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgens mij pleit dit voor het instellen van meer quota. Niet alleen voor die paar topbestuurders die Nederland rijk is, maar op alle managementniveaus. Ik ken veel mensen die tegen streefcijfers op het gebied van diversiteit zijn omdat ze vinden dat mensen het 'zelf moeten willen'. Maar als blijkt dat dit 'zelf willen' vooral voortkomt uit 'zelf ervaren', dan moet je als bedrijf ook een beslissing durven nemen. Of is dat te mannelijk gedacht?

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Janet Lever (1)
Kim Elsesser (1)
Leiderschap (165)
NRC (269)
Vrouwelijke eigenschappen (1)
WPP (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop