Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Plannen om van te smullen

Gepubliceerd op: 23/12/2015

Bij een bedrijf waar ik werkte moest elke afdeling jaarlijks in december een lijst met voorgenomen projecten maken. Daar kreeg je vervolgens budget voor. Meestal was een jaar later dat budget op, terwijl lang niet alle projecten waren gedaan. (Die werden dan gewoon opnieuw op de lijst voor het volgende jaar gezet. En daar kwam dan ook gewoon weer budget voor. No questions asked.)

Een paar jaar geleden bleek uit onderzoek van Market Response dat mijn oude werkgever het eigenlijk nog best aardig deed. Van alle Nederlandse organisaties die jaarplannen maken (en dat doet 95%), gebruikt slechts 51% ze ook echt. En uiteindelijk blijkt slechts 9% van de plannenmakers zijn goede voornemens ook 'werkend' te krijgen. Daarmee werd in het onderzoek bedoeld dat het plan bekend is bij de medewerkers en het de organisatie helpt om zijn doelen te bereiken.

Waarom maken we eigenlijk al die plannen, vraag je je af? Volgens mij is een belangrijke reden dat we plannen maken gewoon lekker vinden. Het lijkt alsof je iets nuttigs doet, zonder dat je enig risico loopt. Het is professionele variant van dagdromen.

Mensen zijn mooie wezens. We genieten niet alleen van eten, drinken en vrijen. We smullen ook van een goed idee, een nieuwtje, een verrassend inzicht en dus ook van een mooi plan. Snoepjes voor de geest.

Onderzoek laat zien dat plannen maken zelfs zo fijn kan zijn dat elk gevoel van urgentie verdwijnt en we niet meer uit de startblokken komen. Sterker nog: dit gevoel van tevredenheid kan zo groot zijn dat we onszelf willen belonen voor het maken van een plan. Eigenlijk voor niets dus.

Deze processen worden versterkt wanneer we onze plannen delen met anderen en zij daar positief op reageren. Het voedt de illusie dat we al een eind onderweg zijn.

Het is speculatie, maar het zou mij niet verbazen wanneer er jaarlijks enkele directies zo tevreden zijn over hun goede voornemens dat ze zichzelf alvast maar een salarisverhoging gunnen.

Kan dat ook anders?

Een oplossing is minder tijd besteden aan het vergaderen over en het opschrijven van plannen, en meer aan proberen, reflecteren en bijsturen. Een interessante methode voor het maken van hele dunne, effectieve plannen is de OKR-aanpak die Google al vanaf 1999 gebruikt.

OKR staat voor Objectives en Key Results. Doelen en kernresultaten. In een paar regels graag. Een doel moet in deze aanpak ambitieus zijn en mag redelijk algemeen geformuleerd worden. Bijvoorbeeld: een zoekmachine gebruiksvriendelijker maken. De kernresultaten moeten echter concreet, specifiek en meetbaar zijn. Bijvoorbeeld: de resultatenpagina 30% sneller laten zien; een visueel onderscheid tussen zoekresultaten en reclame; etcetera.

Google heeft een paar bedrijfsbrede OKR's, die vervolgens per afdeling, per team en per individu worden vertaald naar eigen OKR's. Iedere medewerker moet zo'n vijf OKR's per kwartaal opstellen en afwerken en daarna zichzelf beoordelen. Met een getal tussen de 0,0 en 1,0 geef je aan hoe goed je hebt gepresteerd. Een score van 0,6 tot 0,7 geldt als goed.

Misschien ga ik dat werken met OKR's ook eens proberen. Minder papier, meer doen. Dat klinkt als een plan. Lekker!

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Doelen en kernresultaten (1)
Gedrag (193)
Google (2)
Leiderschap (165)
NRC (269)
OKR (1)
Plannen (1)
Verandering (119)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop