Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Ongeschikt op 2.809 punten

Gepubliceerd op: 29/03/2016

Bam! Weer tien aliens naar de eeuwigheid. Ik speel Cosmic Cadet op mijn telefoon. Niet voor de lol. Maar om te solliciteren. Na twintig minuten en vijf verschillende taken ben ik klaar. Op het scherm staat dat er 2.809 datapunten zijn verzameld 'voor psychometrische analyse'.

De tip kwam van Hans Haringa. Een innovatie-expert die jarenlang voor Shell werkte. Enkele jaren terug deed hij een experiment. Het Amerikaanse bedrijf Knack had games ontwikkeld om de kwaliteiten van sollicitanten te meten. Haringa vroeg 1.400 mensen die hadden meegedaan aan Shells innovatieprogramma GameChanger om er twee te spelen.

Knack kreeg van Haringa ook Shells eigen beoordeling van driekwart van de GameChangers. Daarna moesten de Amerikanen voorspellen hoe het laatste kwart volgens Shell had gescoord. Dat deden ze feilloos. Op basis van spelgedrag kon Knack perfect voorspellen wie succesvol zou zijn in het Shellprogramma en wie niet. Alleen veel sneller, makkelijker en goedkoper. Haringa was om.

Inmiddels is het gebruik van games voor werving en selectie het experimentele stadium voorbij. Knack en collega's werken onder meer voor Daimler, General Electric en IBM.

Wie nu bijvoorbeeld in Groot-Brittannië solliciteert bij accountancybedrijf Deloitte kan dat doen door het spelen van Firefly Freedom. Een game dat het bedrijf Arctic Shores ontwikkelde. Daarin moet je vuurvliegjes vangen om je gezin van licht te voorzien tijdens de donkere winterdagen.

Bij Deloitte geloven ze niet alleen dat games beter werken dan de traditionele gesprekken of vragenformulieren. Een belangrijk extra voordeel is dat op deze manier allerlei bewuste en onbewuste vooroordelen worden vermeden. Een game kijkt niet naar de achternaam of de huidskleur van de speler of op welke school zij heeft gezeten. Een game legt alleen vast wat iemand doet.

Arctic Shores is ook de producent van het spelletje Cosmic Cadet dat ik deze week probeerde. Ik twijfel.

Ik zie de voordelen. Volgens onderzoekers op het gebied van werving en selectie hebben games meer voorspellende waarde dan traditionele selectiemethodes. Als het gaat om CV's, gesprekken of assessments weten kandidaten tegenwoordig veel te goed wat ze moeten opschrijven of zeggen. Maar bij een game zie je wat iemand echt kiest als hij even onder druk wordt gezet.

Dat games geen vooroordelen kennen is meer dan positief. Vorige week schreven de kranten nog over de moeite die allochtone MBO-ers hebben bij het vinden van een stage. Traditionele procedures en goedbedoelde ideeën van de overheid hebben de afgelopen decennia niets geholpen.

En dan de kosten. Het inzetten van een game is veel goedkoper dan een traditioneel sollicitatieproces. Kandidaten spelen thuis een spelletje op hun telefoon of computer, in hun eigen tijd. En of het er 100 of 10.000 zijn, dat maakt niet uit. Zeker voor een eerste selectie is zo'n game handig.

Waarom dan die twijfel? Omdat ik mezelf heb moeten overwinnen om dit spelletje te spelen. Ik hou niet van computergames. Nooit leuk gevonden. En ik ben bang dat die 2.809 datapunten dat laten zien. Aardige vent. Maar traag en ongeschikt voor welk jong, hip bedrijf dan ook. En het allerergste: waarschijnlijk klopt dat nog ook.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Computergames (1)
Gedrag (194)
Hans Haringa (1)
Knack (1)
Leiderschap (166)
NRC (270)
Psychometrische analyse (1)
Selectiemethodes (1)
Sollicitatie (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop