Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Drie pijnlijke lessen in leiderschap

Gepubliceerd op: 04/07/2016

Harde, pijnlijke lessen op het gebied van leiderschap. Naast verwarring, chaos en economische mailaise is ook dat een onderdeel van de oogst van het EU-referendum.

Donderdag rond lunchtijd. Dan moet deze wekelijkse column voor de zaterdagkrant ingeleverd worden. Nadeel: je kunt dan niet meer inspelen op het allerlaatste nieuws, zoals de uitslag van het Brexit-referendum. Voordeel: ik mag er nog even over nadenken voor ik er alsnog een stukje over tik. Met hulp van de analyses in deze en andere kranten.

Drie leiderschapslessen uit het Brexit-nieuws van de afgelopen week.

1) Communicatie is kerntaak

De meeste hoofdrolspelers in het drama van de afgelopen week hebben het belang van goede communicatie onderschat. Brussel heeft jarenlang het sentiment aan Britse zijde verkeerd verstaan. En blijkbaar hebben de Britse leiders hun belangen jarenlang onvoldoende onder de aandacht weten te brengen.

Bovendien hebben de voorstanders van de EU niet goed kunnen uitleggen wat het 'waarom' is van Europa. Misschien denken ze dat ze dit al vaak genoeg hebben gedaan. Misschien hebben ze er geen zin meer in om het voor de zoveelste keer te vertellen aan al die dommerikken. Maar het steeds opnieuw uitleggen van ingewikkelde, belangrijke onderwerpen aan gewone mensen zoals u en ik is nu eenmaal een van de kerntaken van leiders. Daar ben je nooit klaar mee.

2) Tégen is te makkelijk

Voor leiders, zeker in de politiek, is het verleidelijk om 'tegen' te zijn. De slogan van pro-Brexit-kamp 'Take back control' is zo'n anti-statement. Die vervelende bureaucraten daar in Brussel, die willen de baas spelen over ons, maar dat laten we mooi niet gebeuren. Met zo'n boodschap kapitaliseer je op de gevoelens van onbehagen binnen je achterban.

Ontevredenheid, angst en andere negatieve emoties zijn per definitie krachtige drijfveren die zich bovendien relatief eenvoudig laten aanspreken en manipuleren. Maar leiderschap zou meer moeten zijn dan dat. Je mag van een volwassen leider verwachten dat hij ook een idee heeft over waar het dan vervolgens wél naartoe moet. Ook als dat iets is dat binnen de achterban niet meteen lekker valt.

3) Verwacht het onverwachte

Leiderschap is niet vrijblijvend. Het is meer dan iets roepen, improviseren en hopen op een goede afloop. Leiderschap gaat ook over de verantwoordelijkheid om een plan te maken voor als het onverhoopt anders gaat dan je had gehoopt. Of voor wanneer je tegen alle verwachtingen in tóch je zin krijgt.

'Leave'-voorstander Boris Johnson leek totaal overvallen door zijn succes. David Cameron en Jeremy Corbyn hadden tot vorige week vrijdag niet nagedacht over hun opvolging, waardoor ze hun partijen nu in chaos dreigen achter te laten. En beide kampen hadden geen stappenplan klaarliggen voor deze uitslag. Ook de meeste Britse bedrijven hadden geen Brexit-scenario op de plank liggen, zodat de dominante strategie nu afwachten en improviseren is.

Drie basale vaststellingen op het gebied van leiderschap. Bijna te simpel, zou je zeggen. Maar verbazingwekkend en schrijnend genoeg zijn dit lessen waar ook wereldleiders zomaar aan voorbij gaan als ze lekker aan het werk zijn.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Brexit (1)
Communicatie (2)
Gedrag (194)
Leiderschap (166)
NRC (270)
Verandering (119)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop