Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Met iedere klik hollen we ons werk verder uit

Gepubliceerd op: 28/11/2016

Vorige week stuurden de vakbonden een brandbrief aan de politiek. Over de 'race naar beneden'. Werk moet steeds goedkoper en sneller en in veel sectoren gaat het alleen nog om de prijs.

De bonden hebben gelijk. Al jaren verplaatst veel arbeid zich naar de mensen met de laagste lonen en de minste rechten. Dat geldt mondiaal, maar ook binnen een groot aantal branches in Nederland.

De brandbrief geeft voorbeelden uit twintig sectoren, onder meer: luchtvaart, bouw, zorg, onderwijs, schoonmaak, beveiliging en journalistiek. Overal staan zekerheid en inkomen onder druk.

Wanneer ik de voorbeelden lees, dan knik ik instemmend. Herkenbaar en vaak schrijnend. En tegelijk denk ik: dit is de wereld die jij en ik samen creëren.

De race naar beneden is een variant op de bekende tragedy of the commons. De tragedie van de collectieve weidegronden, waarbij de boeren vinden dat hun gemeenschappelijke grasland eerlijk en duurzaam moet worden gebruikt. Maar intussen denken: dat ene extra schaapje van mij, hoeveel kwaad kan dat nou? En omdat iedereen zo denkt is de gezamenlijke hulpbron binnen de kortste keren uitgeput.

Als het over werk gaat vinden we dat dit voor iedereen plezierig, goed en zinvol zou moeten zijn. Maar zodra we professioneel of privé geld uitgeven, zoeken we allemaal naar de beste deal. En aangezien die tegenwoordig geen straat, stad of staat meer van ons verwijderd ligt, maar slechts één klik, gaat het heel erg hard met die race naar beneden.

Om het extra zuur te maken: ook de piloot van Ryanair, de Poolse bouwvakker en de beginnende freelance journalist maken deel uit van dit verwoestingsleger. Het leger dat met iedere klik feitelijk zijn eigen werk verplaatst of verder uitholt.

Natuurlijk zijn er consumenten en bedrijven die hun best doen. Die bovengemiddeld rekening houden met mens en milieu. Die streven naar eerlijke prijzen voor iedereen in de handelsketen. Maar het zijn er niet genoeg. Wil je deze tragedie effectief een halt toe roepen, dan zijn strengere spelregels en scherper toezicht vereist.

Daarvoor hebben we onze overheid nodig. Als extern geweten om ons te beschermen tegen onze al te sterke financiële gedrevenheid. En als steun voor goedwillende ondernemers en consumenten.

En werkt dat? Een opmerkelijk voorbeeld. Jaarlijks stelt de Harvard Business Review een lijst op met de beste CEO's ter wereld. Sinds vorig jaar wordt bij de prestaties van de bestuursvoorzitters in de lijst niet alleen meer gekeken naar financiële successen, maar ook naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. In één klap vielen daarmee bijna alle Amerikaanse CEO's uit de top tien. Jeff Bezos van Amazon zakte zelfs van nummer 1 naar 87.

De beknopte verklaring van HBR-hoofdredacteur Adi Ignatius: wetgeving. Met name Europese wetgeving dwingt CEO's aan deze kant van de oceaan om meer rekening te houden met milieu, sociale verantwoordelijkheid en governance. En daarom scoren ze beter naar de nieuwe maatstaven.

Interessant. Dankzij strengere wetgeving zijn 'onze' CEO's nu volgens HBR de beste van de wereld. Met wat hulp van onze overheid kunnen wij misschien ook de beste consumenten van de wereld worden.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (194)
Harvard Business Review (1)
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (1)
NRC (270)
Ondernemerschap (53)
Tragedy of the commons (1)
Vakbonden (1)
Verandering (119)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop