Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Innoveren als individu: zo doe je dat!

Gepubliceerd op: 30/10/2017

Onderzoek en innovatie zijn niet alleen belangrijk voor grote bedrijven, maar ook voor individuele ondernemers en professionals. Ik kreeg ooit deze tip van een innovatie-expert: als je verwacht dat je over vijf jaar de helft van je inkomen verdient met andere dingen dan vandaag, dan moet je elk jaar dus minstens tien procent van wat je doet vervangen door iets nieuws. Het percentage jaarlijkse vernieuwing verschilt per beroep, maar je begrijpt het idee.

Allereerst is het belangrijk om te werken aan productinnovatie. Een docent moet regelmatig zijn lesmateriaal updaten. Een winkelier moet zijn assortiment herzien. Je vernieuwt de diensten die je levert of de producten die je verkoopt.

Wat mij daarbij helpt is het kijken naar ‘verre’ collega’s. Leren van toppers in een andere leeftijdscategorie, in een ander land of in een ander vakgebied. Zo spar ik regelmatig met een jongere cabaretier, een oudere consultant en een buitenlandse predikant. Daarnaast pas ik ‘reverse engineering’ toe op populaire schrijvers. Waarom lezen zoveel mensen graag Dan Brown of Malcolm Gladwell? Hoe bouwen zij een tekst op? Hoeveel woorden stoppen zij in een zin, een paragraaf, een hoofdstuk?

Ook veel van geleerd: de manier waarop Blendle nieuwe kopregels schrijft voor de kranten- en tijdschriftartikelen die ze herverkopen. Hun cijfers laten bijvoorbeeld zien dat een vraagteken in een kop minder goed scoort dan een uitroepteken. Dus niet: Innovatie, hoe doe je dat? Maar: Innovatie, zo doe je dat!

In de tweede plaats moet je werken aan procesinnovatie: het steeds beter organiseren van je werk. Ook hier helpt afkijken. Ik vraag vaak en graag naar iemands persoonlijke life-hacks: hoe start je je dag, hoe houd je je to do’s op een rijtje, wat doe je zelf en wat besteed je uit? Daarnaast loont het om te kijken naar wat grote bedrijven doen. Een paar weken geleden heeft een ‘lean-expert’ mij uitgebreid laten zien hoe een organisatie was overgestapt op het werken met ‘kanban’: een methode uit de Japanse industrie om overzicht te houden op de werkstroom.

Alle teams in het bewuste bedrijf maken nu hun lopende projecten zichtbaar via grote whiteboards. Ze noteren alle taken in een project op geeltjes, die ze vervolgens verplaatsen tussen drie kolommen: te doen; onderhanden werk; klaar. Zo ziet iedereen in een werkgroep voortdurend wat er moet gebeuren. Een van de voordelen van kanban ten opzichte van digitale systemen: je kunt de borden en de taken niet wegklikken of negeren. Ook belangrijk: je kunt niet eindeloos actiepunten blijven toevoegen. Als het bord vol is, kan er geen werk meer bij. Je begrijpt het al: ik ga dit weekend ook een whiteboard en een stapel geeltjes aanschaffen voor mijn eigen kanban-experiment.

De bovenstaande aanpakken gaan over ‘incrementele innovatie’. Telkens kleine verbeteringen realiseren. Eens per jaar besteed ik ook minstens een middag en een avond aan ‘radicale innovatie’. Stel dat ik gedwongen werd om he-le-maal opnieuw te beginnen, wat zou ik dan doen?

Ik word altijd een beetje onrustig van die vraag, maar tegelijkertijd helpt hij me om echt flinke stappen te zetten. En soms besluit ik na vele uren praten en piekeren ook om de komende tijd eens lekker helemaal niets te veranderen.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Innovatie (10)
Kanban (1)
Leiderschap (165)
NRC (269)
Persoonlijk leiderschap (36)
Verandering (119)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop