Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Waarom korte lijntjes zo belangrijk zijn

Gepubliceerd op: 07/11/2017

“Afstand is dood.” Sinds de opkomst van internet wordt dit door veel mensen gezegd. Maar intussen klonteren bedrijven in dezelfde branche nog altijd samen in relatief kleine regio’s. Denk aan Hollywood, de Bollenstreek, Silicon Valley. Of aan Eindhoven.

Judith en Gary Olson zijn getrouwd, werken aan de Universiteit van Californië in Irvine en doen al meer dan twintig jaar onderzoek naar de rol van afstand in samenwerken. Hoewel technologische ontwikkelingen steeds meer mogelijk maken, zullen mensen volgens hen altijd belemmerd worden door drie aspecten: tijdzones, cultuur en vertrouwen.

1) Tijdzones. Werken vanuit verschillende tijdzones maakt onderlinge afstemming lastig, zeggen Olson en Olson. Terwijl jij net fris aan de dag begint, is je collega in India inmiddels aan het eind van zijn energie. Een paar klussen overdragen gaat dan misschien nog wel, maar een creatieve brainstorm wordt al een stuk lastiger.

2) Cultuur. Culturele verschillen tussen landen leiden vaak tot misverstanden in de samenwerking. Bijvoorbeeld in de omgang tussen medewerkers en leidinggevenden. Een Fransman beschouwt een suggestie van zijn chef als een opdracht, een Nederlander ziet een opdracht van zijn baas als een suggestie.

Maar ook organisatieculturen belemmeren of bevorderen de coöperatie. Een vaak genoemde succesfactor voor Eindhoven is dat duizenden inwoners ooit bij Philips hebben gewerkt. En hoewel het bedrijf al lang niet meer zo groot is in de regio, is daardoor de Philipscultuur nog altijd aanwezig.

3) Vertrouwen. Onderling vertrouwen is essentieel voor een soepele samenwerking en met name voor het uitproberen van nieuwe dingen. Vertrouwen groeit naarmate mensen elkaar vaker ‘in het echt’ ontmoeten. Iets dat lastiger wordt naarmate de afstand groeit. We beschouwen Nederland vaak als een klein landje, maar voor echt effectief samenwerken moet je eigenlijk nog veel dichter op elkaar zitten. Opnieuw een voorbeeld uit Eindhoven: de topmensen van veel bedrijven kennen elkaar persoonlijk en zoeken elkaar gemakkelijk op. Bijvoorbeeld wanneer er gelobbyt moet worden in het ‘verre’ Den Haag.

Veel van het onderzoek van de Olsons speelt zich trouwens af op een nog veel kleinere schaal. Ook binnen bedrijven is het verstandig om de mensen die samen aan een klus werken zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten. Zeker als het om complexe en creatieve taken gaat, moet je eigenlijk binnen kijk- en gehoorafstand van elkaar zitten.

De Olsons en hun collega’s deden experimenten binnen verschillende bedrijven met zogenaamde war rooms waar iedereen tegelijk aan hetzelfde project werkt. Gevolg: een flink hogere productiviteit (tot twee keer zo hoog als in de gewone kantooromgeving) en een flink kortere doorlooptijd per project (tot eenderde van de tijd in vergelijking met de reguliere werkomgeving).

Als we met elkaar in één ruimte werken, vragen we makkelijker door, wijzen we dingen aan, tekenen we in de lucht terwijl we praten, zien we elkaars lichaamstaal, zo observeerden de onderzoekers. We horen ook toevallig waar anderen mee zitten, raken per ongeluk betrokken in gesprekken.

Veel van deze natuurlijke aspecten van samenwerken, vooral de ongeplande zaken, zijn nog altijd niet mogelijk met zelfs de meest geavanceerde technologie.

Afstand is niet dood, zeggen Gary en Judith Olson. Afstand is alive and well en waarschijnlijk onsterfelijk.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Eindhoven (1)
Gary Olson (1)
Judith Olson (1)
Leiderschap (165)
NRC (269)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop